n.90 IX anno, 1 settembre 2011
A colloquio con Elaine Lorenz nata negli Usa, scultrice di successo da padre italiano di Levico, Trento...

A cura di Maria Ester Nichele
Così Elaine racconta di sua nonna Rachele Pallaoro-Lorenzini e suo padre Beniamino partiti da Levico nel 1920. Si recò negli Stati Uniti, meta di tanti italiani dopo la Grande Guerra che portò miseria e distruzione a tutti i livelli.
Elaine LorenzRachele Pallaoro era rimasta vedova. Suo marito Beniamino Lorenzini morì di polmonite quando era in guerra nel 1918. Rachele ebbe altri due figli nel 1914 e nel 1915 che morirono lo stesso giorno della nascita.
Beniamino figlio (si chiamava come il padre) nato a Bosentino vicino Levico, partì a soli quattro anni, nel 1920 con la madre e i genitori di lei. Nonna Rachele in seguito si risposò con Giacomo Martinelli che si prese cura del bambino amandolo e facendolo studiare. Abitarono nel Massachusettes, vivevano vicino alla famiglia del fratello del marito a North Adams, un bellissimo posto di montagna nel Berkshire.
Rachele non lavorò fuori casa, ma contribuì sempre all'economia della famiglia con il suo lavoro di ricami preziosi e straordinari, di lenzuola e tovaglie di lino e altri lavori all'uncinetto e a ferri. Anche il secondo marito morì presto. "In questa zona" continua Elaine "mio padre costruì una casa dove nacque mio fratello Beniamino Dean. La guerra interruppe l'economia e mio padre si trasferì a New York City dove sono nata io, mio fratello Bruce Alden e Debora, che morì a quattro anni. Mia nonna Rachele continuò a vivere nella casa nel Berkshire e noi andavamo per tutta l'estate appena finita la scuola. Nostro padre veniva tutti i fine settimana. D'inverno la nonna viveva con noi a New York.
Quando divenne cittadino americano, papà semplificò il suo nome in Ben Lorenz, che usò sempre nel mondo del suo lavoro.
Studiò arte e disegno, dipinse paesaggi e divenne un raffinato artista. Si diplomò Industrial Desing, che poi è sempre stato il suo lavoro. Il suo ufficio si trovava nell'Empire State Building in un primo tempo, poi in quello della Pan American. Il suo lavoro ebbe un gran successo.
Mio padre conobbe mia madre Muriel Emma Gingras mentre stava dipingendo un paesaggio, arte in cui era maestra e insegnate. Mia madre si era laureata al North Adams College, nel Vermont, dove ha insegnato a tutti i livelli, compreso quello universitario.
Con la nascita dell'ultima bambina Debora, la mamma si ritirò dall'insegnamento ma continuò a fare scuola ai suoi figli insegnando a loro tutti i tipi di arti e mestieri. Ci ha insegnato i lavori manuali, l'amore di fare cose che ci appartengono e di apprezzare le bellezze della natura, questo da ambedue i miei genitori. Spesso aiutavo mio padre nei disegni per la costruzione delle case, più tardi l'ho aiutato nel suo lavoro d'ufficio e ho imparato ad usare vari tipi di macchine.
La passione per l'arte mi ha spinto a diventare scultrice visto tutto quello che mi hanno insegnato i miei genitori, dato che pure loro erano degli artisti.
Nel 1970 sono venuta in Italia. Abbiamo visitato Levico, da dove mio padre e mia nonna provenivamo, ma non sono riuscita a trovare nessun parente e neanche degli amici. Questo viaggio è stato fatto con il mio primo marito, abbiamo girato un po' l'Italia anche in autostop. Ci siamo fermati un solo giorno nelle Dolomiti perchè avevamo pochissimi soldi. Nel 2010, con il mio secondo marito, sono ritornata in Italia, sono stata a Venezia per due settimane poi a Firenze e Roma. Sono stati giorni bellissimi, pieni di emozioni nel trovarmi dinnanzi alle opere di scultura, pittura e architettura che avevo visto solo nei libri! Mi organizzai anche per andare a Treviso dove vivevano alcuni miei parenti che già avevo conosciuto negli States a casa di mio padre.
Ora la mia vita va bene, ho un bellissimo lavoro e le mie sculture sono le mie creature sempre vive e affascinanti. Sono specializzata nelle diverse tecniche di scultura del legno, in rame battuto e bruciato e nelle grandi forme di calcestruzzo che sostengono piante vive interrate.
Ora sto lavorando su forme di argilla grandi come 8 piedi in fibra di vetro, aiutandomi con la tecnologia a 3 Dimensioni. Tutti i miei lavori sono di genere astratto, benchè qualche volta appaiano riferimenti figurativi. Le cose che interessano e influenzano i miei lavori sono il formarsi delle rocce naturali, gravine e caverne, tutto ciò che si è formato nei secoli con lo scorrere dell'acqua dei fiumi. Mi fa piacere ricercare l'essenza dell'Essere che sta racchiuso nella profondità della natura, lì c'è la grandezza del sacro più che in una cattedrale.
Ora vivo con il mio secondo marito Howard Nathenson, ormai da 27 anni. Anche lui è un artista fotografo e condividiamo lo stesso senso estetico di amore e bellezza per il mondo e la natura. Circa vent'anni fa sono tornata a studiare all'università. Ora insegno come professore alla William Paterson University. Vivo a Hawthorne nel N.J che si trova a 15 minuti dall'Università dove insegno e a un'ora da New York. Molti dei miei lavori sono in numerosi musei e collezioni private".
www.elainelorenz.com
 Info@elainelorenz.com
MEETING ELAINE LORENZ, A SUCCESSFULL SCULPTRESS, BORN IN USA WITH ITALIAN ORIGINS…
This is how Elaine starts to tell the story of her grandmother Rachele Pallaoro Lorenzini and her father Beniamino, born in the little town of Bosentino and what happened after leaving the town of Levico, where they lived, in 1920, after the first World War, for migrating to the United States, like many other Italians did at that time: at that time my father was 4 years old. Before Beniamino my grandma had two other sons that died at birth in 1914 and 1915. As she was widow, because her husband, Beniamino Lorenzini, died of pneumonia during the war, she then married Giacomo Martinelli in Massachusetts. The new father loved the little Beniamino (same name as his father) and helped him for his studies.
They lived next door to her brother in law’s family, in North Adams, Massachusetts, which is a beautiful place near the Berkshire Mountains. Grandmother Rachele used to work a lot in her house not only as a housewife: she had a wonderful garden, worked at beautiful embroideries on linen, knitting, and crochet works. When the second husband died, she moved to a house that my father built for her in the near countryside, in the village of New Ashford. My father started then to build a house also for his family on the same site, where their first child Benjamin Dean was born.
With the second World War the economy problems arrived and therefore my father moved to New York City with his family, where my younger brother Bruce Alden and I were born. My grandmother continued to live in the Berkshire Mountains for most part of the year. My mother, my two brothers and myself, used to summer with her every year. My father usually came over only for the weekends. Grandma Rachele spent winters with us in New York City. When my father became an American citizen - remembers Elaine - he simplified his name to Ben Lorenz and kept always on using it for his business. He studied art and design at the Art Student League, painted landscapes and thought about life as a fine artist. Became an Industrial Designer with started his own design business. His office was at the Empire State Building and later at the Pan Am Building in the New York City. My father married Muriel Emma Gingras, my mother, that he met one summer while she was painting a landscape, something she knew very well being a master and art teacher. They grew up in the same town, but they did not meet until later in the years. My mother graduated from the North Adams Teachers College, where she also became then a teacher. She taught all grades in a one-room schoolhouse nearby, in Vermont. My parents had five children: Benjamin Dean, Alaine Patrice, Bruce Alden, Deborah who died when she was 4 years old and myself. When the last kid Deborah born, my mother decided to stop teaching but continually took courses and taught her children all types of arts & crafts. I’ve learned a lot for my profession helping my father: at home with drawings for building houses, later in his office following his business and then also using various types of machines. I think one of the reasons why I became a sculptress is because I was comfortable with materials and the three dimensional world. In 1970 during a trip to Italy, I visited Levico but couldn’t find any person connected to my grandmother’s family or friend. At that time my first husband and I decided to travel around Italy also hitch-hiking. During this adventure, just by chance, one day we took a bus trip up to the Dolomites ountains and walked around and this is how I found the town of Levico. As an artist married to another artist, we had not so much money for staying longer and travel more. In June 2010, my second husband and I came to Italy and spent a couple of weeks in Venice, than visited Florence and Rome. It has been a wonderful experience looking at all the sculptures, architecture, paintings and everyday life in Italy. I arranged to visit some relatives in Treviso who already had spent some time in the Us and I met several times at my parents’ house. We spent a wonderful day together and had the chance to know each other a little bit as adults. I would love to make another trip, this time I would make plans to meet other relatives organizing everything a little bit more in advance. Perhaps we could visit Rome and some of the southern part of Italy.
My life is very good now, I have an enjoyable job and this allows me consistently to make new sculptures.
Although my first husband died very young, I found another kindred soul and we have been together for 27 years now. He is also an artist and we share the same sense of esthetics and love the beauty of the natural world. Our vacations are often trips through the US National Parks, which protect the natural wonders that inspire both of our artwork.
I went back to get a master degree when I was 50 years old and now I am a tenured professor at William Paterson University and teach sculpture and ceramic sculpture. I live in Hawthorne, NJ, about one hour from New York City and only 15 minutes from where I teach. I have a good success in exhibitions around the world and my works are now in several museums, corporate and private collections in various states across the country. Some of my designs have been commissioned for large-scale sculptures. I am always studying new materials and methods of working with them. I mainly exhibit my works at the Metropolitan New York area although I organize exhibitions also in other states.
Over the years I have worked with many different sculptural techniques and materials, such as direct carving in wood, hammered and brazed copper, large concrete forms that hold earth and live plants, constructions made of metal mesh, beeswax and vines and clay forms in various shapes and sizes.
Now I am enlarging some of my clay pieces to 8 feet height in Fiberglass with some help with new digital 3-D technology. All of my works are in abstract, although figurative references do sometimes appear. Some of the things that interest me and influence my works are natural rock formations, canyons and caves, all created by the water flow. I like the feeling of being enclosed within the grandeur of nature, there is a sense of sacredness in there, similar to the space in a cathedral. Another interest of mine is gardening and observation of vegetations. I get much joy at the first sprouts of spring, witnessing the tenaciousness survival of plants and trees in inhospitable places and how wind and water can shape and sculpt trees.
Examples of my work can be seen on my website:
www.elainelorenz.com
info@ elainelorenz.com
A cura di Maria Ester Nichele


 
abcveneto.com

WeBuilder

Salva comepdf icona per una stampa in formato A4.