FABRICA: ILLUSTRATING AND WRITING FAIRY TALES
Lecture and reading open to all: May 5th, 2005
at 6:00 pm Wanted Creativity Workshops and Lectures 2005
a cura di Abcveneto
Edward Carey's novels, which are invariably modern dark fairytales,
always include his own artwork. Right from the start he works out his
characters by drawing or sculpting them.
For his first novel, "Observatory Mansions", Carey made a set of etchings
to illustrate the text, but even before that he made many hundreds of
drawings of the various characters to help him in his writing, and collected
many of the nearly one thousand objects that form an exhibition of the
principal character's thieving which is integral to the novel.
His second novel, "Alva and Irva", is the story of identical twin girls,
cut off from the rest of society who begin slowly to make an exact replica
of their home city in miniature in plasticine. To illustrate the book
Carey made part of the miniature city himself and photographs of various
significant buildings can be found throughout the text, he also made
sculptures of the twins themselves. This novel is written in part as
a guidebook to a city that does not exist and as well as the photographs
a map is included in the book and directions of how to get around the
city, as well as lists of its better restaurants and attractions.
His third novel, which he is still working on, and which is provisionally
titled "Little", is the story of a undersized girl who works for an
expert anatomist in Paris during the time of the French Revolution.
For this novel Carey will make various heads, body parts and shop dummies,
objects as important to the book as the characters themselves, to date
he has already finished a life-size portrait of the principal character
in wood with glass eyes and human hair, and also a wax death mask and
an extremely miserable doll's head. Carey will be talking about how
his art affects his writing and vice versa, and how they are both, to
him, essential parts of his creative process.
Edward Carey was born in 1970 in England. He Carey has worked as a
illustrator, set designer and sculptor. As a playwright he has written
several adaptations for the stage, including Patrick Suskind's "The
Pigeon" and Robert Coover's "Pinocchio in Venice", and has recently
finished a free adaptation of "The Pickwick Papers". His own plays have
been produced in London, Romania and Lithuania and he is currently working
on a project with the English puppet company Faulty Optic . His books
have been published in thirteen countries.
The next meeting will be with the graphic designers Cornel Windlin
and Samuel Nyholm who will give a workshop from May 11 to 13 entitled
"Subjective & objective points of view".
Edward Carey a Fabrica "Illustrating and writing fairy tales"
Conferenza - reading aperta al pubblico: 5 maggio 2005 ore 18:00 Wanted
Creativity Workshops e Lectures 2005 I romanzi di Edward Carey sono
innegabilmente moderne favole dark e includono sempre le sue illustrazioni
e disegni: fin dall'inizio ha messo a punto i suoi personaggi disegnandoli
o scolpendoli.
Per il suo primo romanzo"Observatory Mansions", Carey ha realizzato
una serie di incisioni per illustrare il testo e, ancora prima di scriverlo,
aveva disegnato migliaia di immagini dei personaggi e raccolto molti
dei quasi mille oggetti che formano la collezione di oggetti d'amore
del personaggio principale.
Il suo secondo romanzo, "Alva e Irva", è la storia di due gemelle, che,
isolate dal resto della società, cominciano a fare con la plastilina
una replica esatta - in miniatura - della loro città. Per illustrare
il libro, Carey ha modellato una parte della miniatura della città e
fotografie dei più significativi edifici si trovano all'interno del
testo; ha realizzato anche le sculture delle gemelle. Questo romanzo
è scritto in parte come una guida a una città che non esiste, e, oltre
alle fotografie, è inclusa una mappa stradale e sono indicati i migliori
ristoranti e attrazioni. Il suo terzo romanzo - ancora in lavorazione,
titolo provvisorio "Little" -è la storia di una ragazza bassa di statura
che lavora per un esperto di anatomia a Parigi, durante la Rivoluzione
Francese. Per questo romanzo Carey farà varie sculture, oggetti importanti
per il libro quanto i personaggi stessi: ha già finito una scultura
a grandezza naturale del personaggio principale, con occhi di vetro
e capelli umani e una testa di bambola molto infelice. Durante la conferenza
l'autore parlerà di come la sua arte influenzi la sua scrittura e viceversa,
e di come entrambe per lui siano una parte essenziale del suo processo
creativo: racconterà e mostrerà al pubblico le immagini e le sculture
dei suoi personaggi attraverso la lettura di alcuni brani tratti dai
suoi romanzi.
Edward Carey è nato nel 1970 in Inghilterra. Oltre all'attività di
scrittore illustratore e scultore, è anche autore teatrale: ha scritto
varie riduzioni per il palcoscenico, fra cui "Il piccione" di Patrick
Suskind e "Pinocchio a Venezia" di Robert Coover, e ha recentemente
ultimato un libero adattamento di "Il circolo Pickwick". Le sue opere
teatrali sono state rappresentate a Londra, in Romania e in Lituania.
Attualmente è impegnato in un progetto insieme alla compagnia inglese
di marionette Faulty Optic. I suoi libri sono stati pubblicati in tredici
paesi.
Il prossimo apputamento con Wanted creativity sarà con i noti graphic
designers Cornel Windlin e Samuel Nyholm che verranno a Fabrica dall'11
al 13 maggio per un workshop dal titolo "Subjective & objective points
of view".
a cura di Abcveneto